C 40 |
Piet Blom – de Waal House |
típus |
|
hely |
|
dátum |
|
tervező |
Amersfoort egyik negyedében hamar feltűnik, hogy szinte minden utca a 19–20. század leghíresebb építészeiről kapta a nevét. Ez nem véletlen: a nyolcvanas évek végén parcellázott Zielhorst negyedet a kortárs holland építészetet bemutató telepnek szánták, ahol bátran lehet kísérletezni, az építési szabályok nem kérik számon az illeszkedést, azonban az építtetők csak egy előre kiadott lista építészei közül választhatnak.
Piet Blom – aki alapvetően elvi okokból nem tervezett családi házat, mert túlságosan antiszociálisnak tartotta azokat – elvállalta, hogy ide mégis tervez egyet barátja, Herman de Waal építőipari vállalkozó és felesége, az irkutszki származású zongorista, Yennah Prusha, valamint három kisgyermekük számára. Az építészt a zongoraművésznő játéka ihlette meg; úgy fogalmazott, hogy az „orosz hercegnőnek” szüksége lesz egy „orosz palotácskára”.
Az épület geometriájában, szerkesztésében, formálásában és anyaghasználatában egyaránt egy játék. A 10×10 méteres vasbeton befoglaló tömeget 45 fokos szerkesztéssel tagolta. A szinteltolásos, labirintusszerűen zegzugos lakás három részre osztható: lent a hálószobák és az onnan is megközelíthető házi koncertterem, középen az akár 9 m belmagasságú nappali terek egy másik zongorával, fent a dolgozó rész. A homlokzat zöld – az irkutszki vernakuláris építészetet idéző – faburkolata a festék alatt a legdrágább faanyagot rejti, miközben a hagymakupolák műanyagból készültek.